Recenze: Žena

Vydáno dne 02.08.2020 (361 přečtení)
Na Oscara nominovaný film, který poměrně nedávno vyšel na DVD a Blu-ray.

Nechme promluvit oficiální synopsi: Po téměř čtyřiceti letech manželství tvoří Joan a Joe Castlemanovi (Glenn Close a Jonathan Pryce) dokonale doplňující se pár. Kde je Joe ležérní, tam je Joan elegantní. Kde je Joe marnivý, tam je Joan skromná. A kde si Joe užívá mediální pozornost jako významný americký spisovatel, tam Joan zapůsobí svou inteligencí, šarmem a diplomacií. Jeho literární hvězda září od chvíle, kdy se na konci 50. let 20. století s Joan potkali. Teď se Joe chystá převzít Nobelovu cenu za svou uznávanou a plodnou tvorbu. Film Žena proplétá příběh páru plného mladistvé vášně a elánu s portrétem více jak třicetiletého manželství, které se neobešlo bez životních kompromisů.

PRO JISTOTU POZOR NA SPOILERY VE ZBÝVAJÍCÍM TEXTU! Podle synopse to vypadá, že se příběh té manželské dvojice může ubírat nejrůznějšími směry. Třeba ve stylu Plotů, Kdo se bojí Virginie Woolfové? nebo dokonce Pana a paní Smithových. Nakonec se ze všeho nejvíc blíží titulům The Words, Anonym či Tajemné okno. Tedy ne že by tu hrála Zoe Saldana, že by šlo o Shakespeara nebo že by měla některá z postav výraznější psychické potíže. Uvedené projekty mají společné jádro v tom, že si kdosi zřejmě přivlastnil dílo napsané někým jiným za své, přičemž toto dílo se těší obrovské popularitě a všichni jsou z něj bezmezně nadšení pro jeho výjimečnost. Čili má jít v první řadě o hledání pravdy.

Asi by bylo dobré upozornit, že Žena NEVZNIKLA podle skutečné události! Na rozdíl od Anonyma (sic). A patrně bychom měli nechat stranou fakt, že manžel slízne veškerou smetanu, přestože se věnuje oboru, ve kterém je podle své manželky úplný břídil. Na jednu stranu je tento počin – podobně jako Souboj pohlaví – nepochybně poplatný své době. O tom svědčí i to, že Glenn Close v bonusové sekci ocenila, že její herecký partner Jonathan Pryce neváhal hrát v projektu s takovým názvem, který by mohl být pro některé muže-herce nepřijatelný. Na druhou stranu je třeba si uvědomit a přiznat, že v některých profesích jsou ženy díky svému přístupu, způsobu myšlení a intuitivnímu citu pro danou situaci opravdu lepší a úspěšnější, než někteří jejich mužští protějškové. Ze spisovatelek můžeme jmenovat Boženu Němcovou, Karolínu Světlou, Mary Shelley, Jane Austen, Margaret Atwood, Agata Christie, sestry Brontëovy, …

Ani tentokrát nedostaneme příležitost nahlédnout do těch revolučních děl jako Paní Profesorová nebo Vlašák, které „ve všech směrech posunuly literaturu o úroveň výš.“ Takže holt musíme věřit tomu, že jsou doopravdy takovým v dobrém slova smyslu zjevením, jak se ve filmu tvrdí. V několika flashbackách se vrátíme do přelomu 50. a 60. let, kde je mimo jiné velmi pěkně zachycený jeden vztahový moment. Od své drahé polovičky totiž téměř pokaždé čekáme na naši práci pouze slova chvály. A když se nedostaví, bývá oheň na střeše, třebaže jsou její námitky opodstatněné. Za podobný moment by se dala označit i závěrečná otázka v hotelovém pokoji Castlemanových nebo reakce na zprávu o tom, že jim jejich dcera (Alix Wilton Regan) porodila vnuka.

Současně se dostáváme do bodu, kdy ona na jednu stranu vyžaduje uznání, ale na tu druhou ví, že pravidla téhle třicet roků trvající hry jsou jasná a jejich porušení by mělo nedozírné následky. Joan je vylíčena v podstatě jako oběť patriarchátní společnosti, ale současně s tím i svého vlastního rozhodnutí. To je dosti bolestivé, takže nechce být při děkovné řeči při slavnostním ceremoniálu předávání Nobelových cen ani jmenována. Joe je naopak zobrazován jako arogantní sukničkář a požitkář, který svou Ženu konstantně podváděl a který si užíval v podstatě na její úkor. Dokonce i teď během pobytu ve Stockholmu chce sbalit svoji fotografku (Karin Franz Körlof). Není však pochyb o tom, že se Joan a Joe mají rádi. Akorát se nabízí otázka, jestli z čisté lásky, nebo proto, že ona se díky němu mohla věnovat svojí největší vášni, zatímco on vyniknul v oboru, ve kterém vždy toužil vyniknout.

Na problémy zadělává novinářský šťoura Nathaniel Bone, který dostal od vydavatele za úkol napsat Castlemanův životopis. Zahrál si ho Christian Slater, který dosáhl vrcholu svojí slávy v devadesátkách. Přitom se pořád jedná o velmi dobrého herce. Tady svým zjištěním přidělá starosti Davidovi Castlemanovi, což je syn ústřední dvojice, který žije ve stínu slavného otce, což zanechává rány na jeho duši. Mají také dceru, která v průběhu porodí syna, což je spojí. A v Ženě také dochází na tu vychytávku, kdy si mladší a starší verzi téže postavy zahraje skutečný rodič a potomek. V tomhle případě Glenn Close a Annie Starke, která matčin talent podědila tak z jedné poloviny, a proto se zřejmě objevuje pouze v jejích filmech.

Žena je ale především o Glenn Close, která znovu dokazuje svou všestrannost (za což byla tedy oceněna Zlatým glóbem a nominací na Oscara), ač vlastně opět ztvárňuje ženu, jež se musí přizpůsobit okolnostem. Jonathan Pryce se objevuje v poměrně vděčné roli a jejich účast rozhodně pomohla pozvednout průměrný, nepříliš originální scénář (třebaže se zápletka začne vykrystalizovávat až později, přičemž i potom můžeme dalších několik minut – byť marně – doufat, že ve skutečnosti půjde o něco jiného) vyšší úroveň. Takže ani tolik nevadí, že švédský režisér nezapře divadelní původ a že by se tenhle příběh tudíž rozhodně neztratil ani na jevišti. Poučení z filmu plyne takové, že vůbec není od věci mít nějaké to větší tajemství, protože to může být ku prospěchu všech. A taky se ve zkratce velice věrohodně podíváme na to, jak to chodí v zákulisí při předávání Nobelových cen.

Recenze: Světla velkoměsta

Navážeme na knihu Když Chaplin potkal Buriana a přiblížíme si film, který začal vznikat ještě za němé éry,... celý článek